Sollicitanten screenen via internet – uitzending Stand.Cafe op Radio 1

Gisteren werd ik gevraagd om plaats te nemen tijdens een uitzending van Stand.Cafe op Radio 1. Het zou gaan over het screenen van sollicitanten via internet en de mogelijke negatieve gevolgen daarvan.

Het AD heeft vandaag een verhaal waarin een vrouw vertelt dat ze werd afgewezen voor een baan omdat ze haar persoonlijke leven heeft beschreven op internet. Werkgevers wijzen steeds vaker een sollicitant af omdat ze op internet informatie vinden die ze niet bevalt. Moeten we, de internetgebruikers, beter opletten? Of zouden we werkgevers moeten verbieden sollicitanten via internet te screenen?

De vrouw in kwestie publiceerde een blog waarin ze vertelde dat ze zich down en wanhopig voelde. Dit deed ze echter publiek op haar weblog, terwijl ze zich beter had kunnen afvragen wie ze had willen bereiken met haar verhaal. Als ze het wilde vertellen aan vrienden en bekenden had ze het beter kunnen publiceren op Hyves. Wilde ze enkel haar verhaal kwijt had ze beter kunnen kiezen voor een zelfhulp-forum bijvoorbeeld. Ze wilde duidelijk maken dat je na een moeilijke periode er ook weer sterk uit kunt komen. Helaas kwam dat niet naar voren in haar verhaal en de gemeente Spijkenisse wees haar af toen Randstad haar aanbood als uitzendkracht.

In een tijd waar dankzij internet ons leven steeds transparanter wordt, moeten we gaan nadenken wat we over onszelf vrijgeven. Wat begon als transparantie van prijzen van producten via internet, vervolgd zijn weg nu naar transparantie van personen en bedrijven bij sollicitaties. Niet alleen werkgevers ‘googlen’ werknemers, maar ook werknemers screenen werkgevers voordat ze solliciteren. Het wordt dus voor zowel werknemer als werkgever steeds belangrijker dat wat er over jou te vinden is op internet positief uitpakt.

Je hebt niet altijd volledige controle over wat er over jou wordt geschreven op internet. Nico Heymans, de vaste gast bij de uitzending van Stand.Cafe, publiceert het liefst zo min mogelijk op internet. Daardoor wordt hij volledig afhankelijk wat anderen over hem schrijven. Zoals wat ik over hem vertel in deze blogpost. Hij zou veel beter zelf ook kunnen gaan publiceren. Bijvoorbeeld door te gaan schrijven over zijn werk als lid van de provinciale staten of als wethouder. Hij zou een LinkedIn profiel kunnen aanmaken zodat mensen zijn zakelijke achtergrond kunnen bekijken. Door transparanter te worden zullen mensen hem ook meer gaan waarderen als politicus. Ervan uitgaande dat het een goed politicus is natuurlijk. Een goed  voorbeeld is Maxime Verhagen, die door te twitteren inzicht geeft in zijn werk en zijn beslissingen. Hij beantwoordt vragen persoonlijk en open en het is dat ik geen CDA stem, maar ik ben een fan geworden van Maxime Verhagen. Hoe Barack Obama omging met social media is natuurlijk nog een beter voorbeeld.

Het bewust omgaan met het beeld wat mensen van je krijgen -niet alleen via internet- wordt ook wel personal branding genoemd. Collega-blogger Bas van der Haterd schrijft er niet alleen veel over op onder andere marketingfacts, maar publiceerde zelfs een boek. Ik zal er dan ook niet al teveel op in gaan, maar wil mensen wel meegeven dat ze zich moeten bedenken wat ze aan wie willen vertellen op het internet. Wil je wel dat je baas weet hoe je eruit ziet na een paar biertjes in de kroeg? Zowel Hyves als Facebook bieden de mogelijkheid om content enkel voor vrienden of bekenden te publiceren, maak daar ook gebruik van. Publiceer daarnaast zelf ook content, door bijvoorbeeld te gaan bloggen over je werk of zorg dat je naam genoemd wordt in persberichten. Laat goede comments achter op relevante artikelen en houdt je LinkedIn CV up-to-date. Op deze manier heb je zelf invloed op wat je nieuwe werkgever of opdrachtgever over je te weten komt als ze gaan zoeken.

De volledige uitzending van Stand.Cafe van 9 juli j.l. staat inmiddels online, dit is een directe link naar ¬†‘mijn’ onderwerp.



We built GroundControl to execute the ideas in this article. It puts our way of working, portfolio management, and innovation accounting in one place where innovation managers and corporate startups work seamlessly together. See How GroundControl Works.