FOWA Dublin 2009 – Contrast over Conventies

Eoghan McCabe en Des Traynor van Contrast -makers van onder andere Qwitter– openden Future of Web Applications in Dublin en zette de trend voor de rest van de dag; “Laat je niet beperken tot bestaande conventies”. David Heinemeier Hansson van 37Signals sprak aan het eind van de dag over verwachtingspatronen. “In the real world, this isn’t going to work”. De jongens van Contrast gaven een snelle duo-presentatie over ‘Conventies op het gebied van Web Applications’.

Er zijn momenteel een hoop kansen, maar je kunt deze pas benutten als je eerst al het bestaande in twijfel trekt en het kritisch bekijkt. Inclusief de werking van web applicaties en veel gebruikte design templates. Conventies ontstaan meestal uit zichzelf en gedragen zich op basis van ‘survival of the fittest’. iedereen gebruikt tegenwoordig @username om iemand aan te spreken of #keyword om dingen te groeperen door middel van een gezamelijk woord. Deze twee conventies bestonden nog niet voordat Twitter populair werd.

De voordelen van conventies zijn duidelijk. De leercurve is lager, de ontwikkelkosten worden beperkt, designkeuzes versimpeld en de productiviteit wordt verhoogd doordat er herhaling optreed. Contrast ziet echter ook problemen. Conventies maken je lui en beperken innovatie. Als iedereen doet wat de rest doet veranderd er nooit wat. Het verslechtert ook je concurrentiepositie. Als alles er hetzelfde uitziet, wordt de bepalende factor de prijs. Apple, Dyson en Flip zijn voorbeelden van innovatie ontwerpen die hebben gezorgd voor een enorm succes. In een vergeven markt waar alle stofzuigers hetzelfde zijn, brak Dyson door ondanks het veel hogere prijskaartje. Flip deed hetzelfde met een 1-functie videocamera die ze goedkoop konden aanbieden.

Maar Contrast sprak vooral over Web Applicaties. Het eerste voorbeeld van een enorme conventie is het design van een website. Er is altijd een header, footer, links de navigatie, linksboven het logo en de zoekbox. Vaak 2, soms 3 kolommen. Je ziet dit keer op keer op keer (bijv Sky.com en Play.com), maar zijn wel volledig doorontwikkeld om geld mee te verdienen. Kijk maar eens naar Amazon.com. Het kan echter ook anders. Boekwinkel Zoomii.com werkt door middel van in- en uitzoomen, niet door het bladeren door een digitale ‘catalogus’.

Het tweede voorbeeld gaat over registraties. Als je wilt interacteren met een website zul je je altijd eerst moeten registreren en elke keer worden dezelfde dingen gevraagd. Dit voelt vertrouwd en mensen zijn eerder geneigd om deze standaard dingen in te vullen dan bijvoorbeeld hun baan. Maar vaak willen mensen iets eerst uitproberen. Een trial mag dan gratis zijn in geld, maar een registratie kost nog steeds tijd. Drop.io is een mooi voorbeeld waar mensen de service kunnen gebruiken zonder zich te hoeven registreren.

Na de registratiepagina’s zijn de gestandaardiseerde teksten aan de beurt. Bepaalde teksten laten ons direct weten wat we kunnen verwachten. ‘Please login or register’ is er daar één van. Lovestruck New York doet het echter anders. Labels hebben soms wel 10 mogelijk verschillende waardoor gebruikers verrast worden. De tekst boven de login kan bijvoorbeeld bestaan uit ”I love you in that colour! Never wear anything else. Come on in.” Het zorgt voor een betere connectie van de gebruiker en de site en fleurt een en ander toch wat op.

Ook homepages en dashboards zijn een conventie. Ook al heb je niets te melden, er moet een homepage zijn! Kijkend naar WordPress 2 zie je dat het Dashboard grotendeels bestond uit nieuws over WordPress en plugins en het niets toevoegde aan het geinstalleerde product. Zelfs 2.6 laat nutteloze feitjes zien als het aantal posts, pagina’s en categorien en een RSS-feed van het Development Blog. Het quickpress blokje waarmee je direct een korte blogpost kon publiceren was ‘revolutionair’, terwijl het eigenlijk veel logischer is. Je komt op het Dashboard om een nieuwe blogpost te schrijven. Waarom kun je het daar dan niet?

De opbouw van websites uit pagina’s is een oude conventie, ontstaan uit het omzetten van flyers en brochures in de jaren 90. Websites zijn opgebouwd uit hierarchise content, waarvan sitemaps een mooie visualisatie zijn. Dat het ook anders kan laat Prezi zien. de online presentatie editor werkt niet langer met pagina’s. (Tip om eens te bekijken).

Als laatste is branding aan de beurt. Het is gebruikelijk te melden wie je bent, meestal door het gebruik van een opvallend logo linksbovenin. Blinksale en Remember The Milk laten ons keer op keer duidelijk merken wie ze zijn. Maar waarom? Keynote meldt toch ook niet boven elke slide dat de presentatie gemaakt is in keynnote? Basecamp van 37signals is een ander goed voorbeeld. ‘Let the product be your branding’.

Wat Contrast ons probeert te vertellen is dat het niet erg is om conventies te gebruiken, maar dat je dit niet blindelings moet doen. Veel web conventies zijn ontstaan in de jaren 90, in de begintijd van het internet. Ze zijn ontworpen voor traditionele websites, niet voor web applicaties. De wereld verandert en onze conventies zullen mee moeten veranderen. “Try it, if we can, anyone can. Break the rules, question them and have fun!”

(Dit artikel verscheen eerder op SocialMediaBlog.nl)


We built GroundControl to execute the ideas in this article. It puts our way of working, portfolio management, and innovation accounting in one place where innovation managers and corporate startups work seamlessly together. See How GroundControl Works.