Koopt Nederlandsche waar, dan helpen wij elkaar!

Ik bezocht gister de expositie ‘100 jaar reclameklassiekers‘ in de Beurs van Berlage en kwam daar naast een campagne waar wij met Mobypicture aan hebben meegewerkt ook deze affiche van Frans Mettes tegen.

Koopt Nederlandsche waar, dan helpen wij elkaar!” staat erop. In de jaren dertig van de vorig eeuw bloeide in Nederland tijdens de economische crisis het protectionisme op. Bepaalde producten uit het buitenland, voornamelijk Engeland en Duitsland, werden geweerd om zo de Nederlandse fabrikant te helpen. Deze affiche is van de  Vereeniging Nederlandsch Fabrikaat (VNF). De VNF was in 1915 opgericht om Nederlandse handelswaar aan te prijzen en deze affiche was onderdeel van een 100.000 gulden kostende reclamecampagne in 1933, bekostigd door de overheid.

Kijkend naar deze affiche dacht ik terug aan een blogpost van Patrick de Laive over Hyves en “Support your local start-ups” in het algemeen. In tegenstelling tot in de Verenigde Staten zijn wij Nederlanders niet zo trots op onze eigen producten, terwijl Amsterdam een groeiende hub voor start-ups is en we een paar hele mooie internetconcepten hebben hier in Nederland. Hyves bijvoorbeeld is een van de weinig overgebleven ‘local heroes’, zo sterk gepositioneerd in Nederland dat MySpace zijn kantoor heeft gesloten en besloot niet meer in Nederland te kunnen doordringen.

Ik erger me dan ook altijd enorm aan het negatieve commentaar wat Nederlandse start-ups en internetbedrijven krijgen. Ik zit ook liever op Facebook tegenwoordig, maar heb enorm veel respect voor Hyves. De penetratie in de Nederlandse bevolking is enorm en om jaloers op te worden. Met Sugababes.nl deden wij het met meer dan 30% in onze doelgroep al heel goed, Hyves zit daar nog vele malen boven. Ik vraag me ook wel eens af of ze niet teveel achter Facebook aanlopen in plaats van hun eigen innovatie nastreven, maar snap het constante afzeiken van Hyves niet.

Ik wil dan ook oproepen tot een vernieuwd oppakken van de slogan “Koopt Nederlandsche waar, dan helpen wij elkaar!“. Ik ga voortaan zoveel mogelijk Nederlandse alternatieven gebruiken. Bijvoorbeeld Feest.je om in te checken (en dankzij de integratie met Foursquare merk ik daar niets van), behoud ik mijn Hyves profiel, ga ik nogmaals Soocial testen om mijn contacten te synchroniseren en ga ik kijken of ik met E echt zonder papieren visitekaartjes leven kan en puur kan werken met mijn digitale variant. We gebruiken op kantoor al Versions en Kaleidoscope van het Amsterdamse MadeBySofa, check ik Twitter Counter regelmatig voor mijn Twitter stats en natuurlijk prefereer ik Mobypicture al boven Twitpic, Yfrog en Instagram ;).

Of de start-ups nu slechter of beter zijn, ik ken genoeg Amerikanen die altijd kiezen voor de Amerikaanse variant. Als wij Nederlanders de producten van eigen bodem al niet gebruiken, waarom zou een buitenlander dan wel onze producten boven de eventuele lokale variant verkiezen?

Uiteindelijk worden we er samen beter van. Doen jullie mee?

Leave a comment