'3rd party logins' zijn waardevoller dan eigen registraties

In december gaf ik een presentatie op de IdentityNext Conferentie met de titel ‘Why 3rd party identities are more valuable than your own‘. Een titel om de mensen wakker te schudden dat logins via Facebook en Twitter niet alleen handig zijn voor de gebruiker, maar ook waarde met zich meebrengen die je alleen niet meer kunt bereiken.

[slideshare id=6252092&doc=identity-next2010-3rdpartyidentities-101220033407-phpapp02]

Er zijn een enorme hoeveelheid aanbieders van 3rd party identities. Van Hyves, tot Google, MySpace en Facebook. In Finland heeft elke inwoner van de overheid een OpenID account gekregen om in te loggen op zowel overheidssites als commerciële sites en Verizon springt met zijn reputatie van vertrouwen (door oa leveren van SSL certificaten) ook handig in op de vraag naar meer betrouwbare identiteitsproviders. Op dit moment zijn er echter 2 aanbieders die er ècht toe doen op het sociale vlak: Facebook en Twitter. Met respectievelijk 500 en 175 miljoen leden en een enorme aantrekkingskracht om content te delen, domineren deze twee bedrijven de Social Media en daarbij de integraties op websites.

Bij Mobypicture hebben we er dan ook voor gekozen om ons in eerste instantie vooral te richten op Facebook en Twitter en later te kijken naar een goede manier om extra aanbieders toe te voegen. Een groot gedeelte van onze 26 destinations (sites waar wij je media heen kunnen sturen) bieden het inloggen met hun account namelijk aan. Het is echter lastig om al deze manieren van inloggen overzichtelijk naar de gebruiker te brengen, zonder lijsten te moeten creëren van aanbieders. De gebruiker ziet dan door de bomen het bos niet meer en krijgt last van keuze-stress. Ik denk regelmatig langer na dan de bedoeling is welke provider ik kiezen wil, Google, Facebook, Twitter, Flickr of Hyves misschien? De keuze moet simpel genoeg zijn om niet te gaan twijfelen en uitgebreid genoeg om het grootste gedeelte van je bezoekers te kunnen bedienen.

Wanneer een gebruiker op Mobypicture  inlogt met Facebook of Twitter heeft hij een ingevuld profiel met zijn naam, emailadres, avatar, bio en website al ingevuld. Gegevens die wij meekregen als een gebruiker zich via Facebook of Twitter registreert. Het stopt hier echter niet bij.

Toegang tot meer dan mijn profiel alleen

We krijgen – na toestemming – echter veel meer toegang dan tot enkel het profiel. We krijgen toegang tot de gehele social graph van een persoon. Bij Facebook zijn de vrienden, Likes, foto’s en check-ins toegankelijk om door middel van slimme social data mining hyper gepersionaliseerde content te leveren. We weten welke vrienden er nog meer op Mobypicture zitten en kunnen eenvoudig mensen aanraden, weten wat ik nog meer Like op het internet en weten zelfs wat mijn favoriete restaurant is dankzij Facebook Places. Dankzij Facebook krijgen wij toegang tot een ‘enhanced’ profile, ingevuld en verrijkt door de gebruiker zelf.

Daar komt bij dat ik mijn profielen op mijn sociale netwerken goed bij houdt. Dat houdt bij mij echter op bij Facebook en Twitter. Tijdens het maken van de presentatie kwam ik er achter dat ik al jaren dezelfde oude avatar op Flickr heb staan en de gegevens bij Hyves al lang achterhaald zijn. Als ik die netwerken al niet up to date houdt, waarom zou ik dan wel de moeite nemen om bijvoorbeeld mijn registratie bij Telegraaf.nl bij te houden omdat ik daar af en toe een reactie achterlaat. Grote kans dat mijn email adres daar al lang niet meer klopt.

Push it!

Het mooie is dat zowel Facebook als Twitter de mogelijkheid hebben om updates van de bij ons geregistreerde profielen te ontvangen. Een nieuw emailadres op Facebook of nieuwe avatar op Twitter krijgen wij van Facebook en Twitter doorgestuurd. Met een goede afhandeling zijn onze profielen dus altijd actueel. Dat is heel plezierig voor de gebruiker, maar nog veel waardevoller voor ons.

Push back

Bij Mobypicture maken wij als core business extreem gebruik van de mogelijkheden om content op de sociale netwerken te plaatsen, maar voor een andere hoop sites is dit ook heel relevant. Krap een jaar na de introductie van de Like-button van Facebook is het al niets speciaals meer. Voor de meesten van ons is het gemeengoed geworden om leuke content te delen zonder in te hoeven loggen op ons favoriete netwerk. Het zorgt voor een uniek sociaal vliegwiel, waarbij enthousiaste gebruikers content delen op hun sociale netwerken, zodat hun vrienden langskomen om te kijken wat zij gedeeld hebben. Deze vrienden loggen met twee klikken in en worden onderdeel van de community of delen simpel de content opnieuw met hún vrienden.

De mogelijkheden om content te delen zijn nog groter op het moment dat mensen ingelogd zijn op je website en toestemming hebben gegeven tot het gebruiken van hun profiel. Je hebt bij Facebook dan toegang tot uitgebreidere API’s zoals het liken van Pages en toevoegen van comments of vrienden. De opties zijn legio met de  Graph API.

You could not have done this on your own

3rd party logins zorgen dus niet enkel voor een eenvoudige manier van inloggen, maar ook voor manieren om content op een virale manier te verspreiden en voor actuele profielinformatie. Je kunt het niet langer meer alleen. Implementatie hoeft niet ingewikkeld te zijn. JanRain biedt met Engage (vroeger RPX) plugins aan voor de grote blogomgevingen en simpele API’s om meerdere aanbieders te koppelen, inclusief onze Nederlandse held Hyves. Facebook is met zijn Graph API en Oauth2 erg simpel om te integreren en biedt internationaal het grootste bereik. Ga er dus voor!

Leave a comment