De "Like" revolutie is al geen revolutie meer

Je zou het niet zeggen, maar het is nog geen jaar geleden dat Facebook de universele Like button introduceerde. De zogenoemde Social Plugins werden samen met de nieuwe Graph API geïntroduceerd op de f8 conference in april 2010. Ik schreef toen dat Facebook het internet verbouwde. De Graph API is door zijn eenvoud en uniformiteit eenvoudig te integreren, de Social Plugins zijn zelfs volledig plug-and-play. Een klein stukje HTML in je website en je bent klaar. De universele Like button is daarvan de meest toegepaste. Met 1 klik is het mogelijk om een artikel, boek, film, foto of profiel te ‘Liken’ en te delen met je vrienden.

Iedereen kent de Like button ondertussen, maar was vorig jaar april een revolutie. Het principe is doodeenvoudig en daardoor geniaal. Door een technische truck is het mogelijk om zonder Facebook Connect of andere authenticatie op een website iets te Liken, zolang je maar bent ingelogd op Facebook.com. Sindsdien heeft vrijwel iedereen het concept gekopieerd, de tweet buttons van Twitter zijn beter geworden, Linkedin heeft share knoppen en Hyves heeft het vrijwel één-op-één gekopieerd met de Respect button, waar ze met een introductie in november naar mijn mening rijkelijk laat mee waren. Facebook heeft een revolutie ontketent die de Sociale Netwerken buiten de Sociale Netwerken bracht. Een diepte integratie met vrijwel elke website op het internet en daarmee een steeds groter wordend overzicht wat de gebruikers doen als ze niet op hun sociale netwerk zitten.

Facebook is met de Like button een belangrijke bron voor websiteverkeer geworden. Ze hebben zich met de Like-button in de distributie-chain geplaatst, naast Google en Twitter. De manier waarop is echter een stuk socialer, door aan te geven wie van je vrienden op Facebook de pagina al eerder hebben geliked. Zelf ben ik (nog) meer geneigd om te klikken als vrienden me voorgingen. Dit creëert een sociaal vliegwiel effect, waar mijn vrienden op mijn gedeelde link klikken en die zelf de pagina weer Liken, waarna hun vrienden.. You get the point.

Maar in 2011 zien we de revolutie al niet meer als een revolutie. De Like button is gemeengoed geworden in de social media mix van elke website. Door social data mining weet Facebook nu meer van ons dan een website ooit van ons geweten heeft en in tegenstelling tot bij Google geven wij deze gegevens aan Facebook. Privacy wordt opgegeven voor convenience, voor een betere experience op Facebook en betere contacten met onze online vrienden. Ik had verwacht dat privacy in 2010 een groter issue zou worden, maar het bleef uit.

Facebook heeft het internet verbouwt en nog geen jaar later zijn we het alweer vergeten. De “like” revolutie is over en Facebook is de grote winnaar.

Waar komen ze dit jaar mee op f8 2011? Na 3 revoluties achter elkaar (Facebook Platform, Facebook Connect en de Like button) ben ik dáár echt benieuwd naar.


We built GroundControl to execute the ideas in this article. It puts our way of working, portfolio management, and innovation accounting in one place where innovation managers and corporate startups work seamlessly together. See How GroundControl Works.