Wat is er uitgekomen van mijn voorspellingen van 2010

Eén van mijn goede voornemens van 2011 is om weer elke week te gaan bloggen. Sinds ik als CTO bij Mobypicture aan de slag ben gegaan is dat bar weinig gebeurd, terwijl er genoeg was om over te schrijven. Om af te trappen heb ik eens teruggekeken naar 2010, het jaar wat toch wel werd gedomineerd door Facebook en Apple. Facebook introduceerde de Like buttons – serieus, dat bestond dus in 2009 nog niet – en Apple de iPad. Van beide ben ik groot fan geworden dit jaar. Maar wat is er uitgekomen van mijn voorspellingen van 2010?

Connect buiten de browser brak niet door

Het was niet de doorbraak waar ik op hoopte. Facebook introduceerde dit najaar wel een Single-Sign-on op de mobiele telefoon, waarbij je niet meer hoeft in te loggen op facebook in apps als je de facebook app ingelogd op je telefoon hebt staan. Net als dat je niet hoeft in te loggen op websites om iets te liken, als je bent ingelogd op facebook.com eigenlijk. Verder was het vrij stil, Connect brak niet door op de PS3 of TomTom. Het Connect principe binnen de browser zet gelukkig wel steeds verder door. In augustus ging twitter definitief over op OAuth in plaats van het invoeren van usernames en wachtwoorden op andere platformen, als spelen ze met xAuth nog wel een beetje vals. Van de 26 services die we momenteel op Mobypicture geimplementeerd hebben, werkt het grootste deel gelukkig ook al met Connect principes, veelal geimplementeerd met Oauth.

facebook werd OAuth compatible

Niet op de manier zoals ik verwacht had, maar wel beter dan ik had verwacht. Op de jaarlijkse f8 conferentie van facebook introduceerden ze de nieuwe Graph API, die als design principle eenvoud had meegekregen. Het moest voor gebruikers zo eenvoudig mogelijk worden om de API te gebruiken en de toenmalige 1.0 versie van OAuth is niet gebruiksvriendelijk. facebook introduceerde daarvoor OAuth 2, die het ingewikkelde signen van alle requests achterwege laat en in plaats daarvan verplicht alle requests via SSL (https) te laten verlopen. Ik zie OAuth 2 gelukkig steeds meer geimplementeerd worden en ook de nieuwe API van Mobypicture zal het gaan ondersteunen. De Graph API van facebook is echt een voorbeeld van een eenvoudige en krachtige API.

Location en privacy

Location brak eigenlijk minder door dan ik had verwacht in 2010. In Nederland werd feest.je geintroduceerd, een foursquare-achtige location based game, puur gericht op de Nederlandse markt. Slimme zet, Hyves is in Nederland juist zo populair omdat het Nederlands is, maar niet revolutionair. Foursquare was vooral bezig met groeien en minder met innoveren. Het recent toevoegen van foto’s en comments bij check-ins is moeilijk innovatief te noemen. Facebook introduceerde Places, een concurrent voor foursquare. De doorbraak was niet zo groot als verwacht en heeft zeker Foursquare niet vernietigd zoals bij de introductie werd geroepen. Facebook Places zal wel het check-in principe bij veel mensen bekend gaan maken. Zelf gebruik ik nog liever Foursquare, waar ik slecht 20 vrienden heb die constant te horen krijgen waar ik ben. In tegenstelling tot Facebook Places, waar al mijn 150 Facebook vrienden het te horen zouden krijgen. Een kwestie van privacy dus.

Privacy daarentegen kwam wel hoog op de agenda te staan. Niet door wikileaks, wel door de nieuwe Graph API van facebook en de drang alles van facebook zo open mogelijk aan te bieden. Mensen zijn zich veel meer bewust van de implicaties van API’s en het verbinden van je profiel aan andere websites. Ik zie dat niet als iets slechts, juist als iets goeds. Mensen zijn zich bewust van de gevaren, maar daardoor ook van de voordelen.

2011?

Daar moet ik nog eens goed overna gaan denken. Realtime zal meer gemeengoed gaan worden, wanneer Facebook net als Twitter een streaming API introduceert. Ook 2011 al grotendeels om Facebook en in mindere mate om Twitter gaan draaien, maar daar kom ik nog op terug.


We built GroundControl to execute the ideas in this article. It puts our way of working, portfolio management, and innovation accounting in one place where innovation managers and corporate startups work seamlessly together. See How GroundControl Works.