Sociale Netwerken als vervanging van email

Ben Werdmuller schreef vandaag een interessant artikel over 5 voorspellingen van Gartner over social software. Hij gaat hierin verder in op de voorspelling dat in 2014 social networks email hebben vervangen als belangrijkste communicatiemiddel en beschrijft de voordelen en de obstakels. Het grootste obstakel is het nu nog niet kunnen communiceren met leden van andere social networks.

Om zijn afwegingen goed te begrijpen eerst een korte samenvatting van de punten uit het onderzoek van Gartner:

  • By 2014, social networking services will replace e-mail as the primary vehicle for interpersonal communications for 20 percent of business users.
  • By 2012, over 50 percent of enterprises will use activity streams that include microblogging, but stand-alone enterprise microblogging will have less than 5 percent penetration.
  • Through 2012, over 70 percent of IT-dominated social media initiatives will fail.
  • Within five years, 70 percent of collaboration and communications applications designed on PCs will be modeled after user experience lessons from smartphone collaboration applications.
  • Through 2015, only 25 percent of enterprises will routinely utilize social network analysis to improve performance and productivity.


Ben Werdmuller gaat verder in op het eerste punt en schrijft hierover:

I strongly believe that social messaging can be significantly more useful to both enterprises and individuals than standard email. Proof-of-concept applications like Google Wave are beginning to show the way: you can make resources available to whoever needs to see them, rather than the current, inherently insecure practice of making copies and sending them out. Whereas email takes inspiration from letters and faxes, the social messaging paradigm is based more closely around conference calls and conversations.

Hij zet echter heel terecht ook zijn vraagtekens. het grootste probleem van social networks op dit ogenblik is dat je niet -zoals bij email- als gebruiker van platform A met een gebruiker van platform B kan communiceren.

Email has succeeded because it’s open, standard and decentralized; for social networks to replace it, they must also be open, standard and decentralized.

We zien social networks de laatste twee jaar steeds opener worden, maar deze decentralisatie zal in mijn ogen nog even op zich laten wachten. Google begreep de problematiek en zorgde met Wave vanaf het begin dat het mogelijk gaat worden om je eigen Wave servers te draaien en daarmee met andere Wave gebruikers op andere Wave servers kunt communiceren. Net als met ‘normale’ email. Zo’n zelfde stap zullen diensten als Facebook en Twitter moeten gaan maken om dezelfde stabiele ondergrond te creëren als email en op die manier bruikbaar te zijn voor algemeen gebruik. De eerste stappen zijn gemaakt met open standaarden als OpenID, OpenSocial en Activity Streams, maar echt inter-platform communiceren is er niet bij.

MySpace verving in 2008 haar messaging systeem al met webmail, maar daar ontbreekt de inter-platform communicatie. Facebook lijkt nu in dezelfde richting te bewegen met Project Titan, inclusief de mogelijkheid je Facebook naam als email te gaan gebruiken. Dit is echter een tussenweg. Het blijft email en enkel de toegang verloopt via het sociale netwerk. De uitgebreide mogelijkheden die sociale netwerken je bieden, inclusief de privacy opties, zijn niet aanwezig met email. Sociale netwerken zullen verder moeten innoveren om de unieke features beschikbaar te maken voor allen.

Of dat voor 2014 al zo is? Geen idee, maar kijkend naar de snelheid van innovatie de afgelopen 10 jaar is 4 jaar een hele lange periode. Ik maak me er sterk voor dit in 2014 te gaan bereiken.

via How social networks can replace email | Ben Werdmuller.

Leave a comment