FOWA Dublin 2009: Creating Software in the Real World

3335331857_1ac72e4d65_oIedereen heeft het wel eens te horen gekregen; “Leuk idee, maar dat gaat nooit werken in de ‘echte wereld’.” Een dooddoent argument waar je niets tegen in kunt brengen. “Fuck the real world!”, roept David Heinemeier Hansson dan ook. Rails was een idee dat het in ‘the real world’ nooit zou halen. We hadden PHP en Java toch al? “And see where we are today…”.

Als je je dan weet te weren tegen dit ‘the real world’ argument, heeft men de volgende al klaar liggen: “but in the real BUSINESS world, this is never going to work”, “People won’t pay for this!” of “It’s too simple”. Wacht.. “too simple”? Tuurlijk, Basecamp is erg simpel vergeleken met MS Project of andere Project management tools, maar zie waar zij vandaag de dag staan. “The ‘too simple’ argument is a pretty good indicator that your idea is gonna work”, vervolgt David en ik word volledig mee gezogen in zijn enthousiasme en evangeliserende spreekstijl. “And remember, easy is not easy to do! It’s pretty damn hard!”

David houdt zijn presentatie over het starten van een bedrijf -“Fuck doing a start-up, you are running A BUSINESS”- en de succesfactoren achter 37Signals. Hij blijft argumenten counteren waarom het iemand anders niet zou lukken en 37Signals wel. 37Signals is immens populair en met 200.000 RSS lezers op hun blog kunnen zij alles tot een succes maken, toch? “Where do you think all those followers came from, my delicious curly hair? NO!”, het draait om hard werken en doorzettingsvermogen. “There is no SECRET ingredient. Not even in Coca Cola… It’s all about execution and perseverance!”. En daar heeft hij een goed punt te pakken. Het beste idee flopt geweldig zonder de uitwerking en het doorzettingsvermogen. “An idea is so small part of a business that it’s almost a rounding error”. Een middelmatig idee kan inderdaad een enorm succes worden met de juiste uitwerking en daarna is het volhouden, volhouden, volhouden.

Het volgende argument komt langs, 37Signals is zo populair dat ze de beste mensen kunnen binnenhalen. “It’s not about the Rock Stars! It’s about a rock star ENVIRONMENT! Your employees are NOT stupid! Trust them!” en als voorbeeld geeft hij dat elke 37Signals medewerker een company creditcard krijgt. Zonder strikte regels, declaratietrajecten en achterdocht. “Use it wisely”, krijgen ze enkel als regel mee.

Na deze peptalk komt David met enkele adviezen voor het starten van je bedrijf. Bedenk je bij elk businessmodel “Would I pull my creditcard?” Bij het ontwikkelen van Campfire -Real-time group chat for business- was het initiele idee om mensen per chatsessie te laten betalen. Het team vroeg zich echter af, “zou ik hier voor betalen?” En nee.. dat zouden ze niet. Het businessmodel werd omgegooid naar een maandelijke fee en dat bleek succesvol.

“My most treasured power of running my own company is the power of  saying NO to my customers. NO, we are not going to implement this feature. NO, you cannot run Basecamp on your own servers. No, No, NO!”. Verbaasd kijkt de zaal hem aan. Nee? Maar de klant is toch koning? Je hoort toch altijd Ja te zeggen? Luisteren jullie dan niet naar je klanten? “We are listening all the time, in fact very carefully, and then we say NO”, vervolgt David, “Act on their behave, not on their request! You know what’s best for your business.. Keep focussed” en “It’s incredibly rare that I’ve actually regretted saying no, but I dread my yes’s all the time.”

David eindigt met “Don’t take VC money, do it yourself. And your luck, there isn’t any at the moment anyway”. Applaus. Vol enthousiasme en hernieuwde spirit verlaat ik de zaal. Op naar een welverdiende Guiness, we zijn tenslotte in Dublin.

(Foto van David Heinmeier Hansson is eigendom van Gotomi)

(Dit artikel verscheen eerder op SocialmediaBlog.nl)


We built GroundControl to execute the ideas in this article. It puts our way of working, portfolio management, and innovation accounting in one place where innovation managers and corporate startups work seamlessly together. See How GroundControl Works.