Unified Resource Locators voor Social Objects

Aan het einde van de 19e eeuw werd een nieuw communicatiemiddel razend populair. Plotseling konden mensen over lange afstanden realtime met elkaar praten, een enorme vooruitgang op het a-synchrone karakter van Telegrafie. We hebben het hier natuurlijk over de telefoon.

Het enige wat je nodig had was een telefoonaansluiting, een toestel en een code van je telefoonmaatschappij -later ook wel je telefoonnummer genoemd. Er was echter één groot probleem. Een abonnee van Bell kon niet met een abonnee bellen van AT&T. Elke maatschappij had zijn eigen netwerk, met zijn eigen centrales en eigen telefoonnummers. Iets wat we nu Walled Gardens zouden noemen. Na een aantal jaren beseften ook de telefoonmaatschappijen dat het handiger zou zijn als mensen van de ene maatschappij naar de ander zouden kunnen bellen. Zij zaten echter met een ander probleem; telefoonnummers waren niet uniek. Er moesten dus afspraken gemaakt worden hoe dit op te lossen en een geniale oplossing werd bedacht:

+31 6 46 555 000

Het internationale telefoonnummer was geboren. In dit voorbeeld staat +31 voor het land, 6 voor het feit dat het een mobiele aansluiting betreft, 46 voor de maatschappij (Vodafone in dit geval) en 555 000 is het abonneenummer. Via dit hierarchisch opgebouwde nummer heeft iedereen, waar ook ter wereld, een unieke code waarop ze bereikbaar zijn.

Waarom ik dit verhaal vertel? Omdat ik vind het dat een bepaalde gelijkenis heeft met de opkomst van sociale netwerken. Begonnen als volledig gesloten netwerken, beginnen ze zich nu door middel van verschillende initiatieven te openen. Om dit allemaal echter mogelijk te maken denk ik dat een zelfde hierarchisch model als het internationale telefoonnummer nodig is. We hebben te maken met vele soorten Social Objects -varierend van foto’s en video’s tot profielinformatie en contactlists- die we vanaf verschillende netwerken zouden willen aanspreken. De URL -Unified Resource Locator- is hier een prima model voor. We gebruiken het sinds het begin van het web namelijk al om mee te navigeren:

www.rebelic.nl

De .nl geeft hier aan dat het om een Nederlandse site gaat. rebelic staat voor het domein en de www verwijst naar de webserver.

Helaas gebruiken weinig Social Media sites dit voor hun Social Objects. http://www.flickr.com/photos/timanrebel/3351509144/ op Flickr lijkt een mooi voorbeeld, maar verwijst helaas naar de fotopagina en niet naar de foto -het Sociale Object hier. De foto is bereikbaar via http://farm4.static.flickr.com/3541/3351509144_961467ff28_o.jpg. Ook Facebook gaat er slecht mee om. In plaats van facebook.com/timanrebel ben ik bereikbaar via http://www.facebook.com/profile.php?id=883840390&ref=profile, wat net zo min te onthouden is en dus te delen is met anderen.

Willen we dat initiatieven als Data Portability gaan slagen, dan zullen we met zijn allen moeten gaan werken aan een standaard om Social Objects te kunnen aanspreken. De URL is hier prima voor te gebruiken en wordt voor een groot aantal Social Object ook al toegepast. Laten we dan echter wel zorgen dat ze voor mensen leesbaar blijven en daardoor makkelijker uitwisselbaar. Net als een paar honderd jaar geleden.


We built GroundControl to execute the ideas in this article. It puts our way of working, portfolio management, and innovation accounting in one place where innovation managers and corporate startups work seamlessly together. See How GroundControl Works.